Continuăm să sprijinim profesorii care vor să utilizeze Scratch în învățarea programării pentru elevii lor printr-o nouă serie de webinarii. Predau Viitor publică înregistrările și temele complete ale seriei de 3 webinarii Scratch Intensiv, create de Asociația Techsoup și susținute de Oana Șipoș, ambasador Europe Code Week.

Prin seria de nouă de 3 webinarii cu și despre Scratch, vă veți aprofunda cunoștințele despre Scratch cu și mai multe exemple de proiecte și exerciții pe care să le propuneți elevilor dumneavoastră.

Seria de webinarii Scratch Intensiv continuă seria de webinarii Predau Viitor: Introducere în Scratch organizată la începutul anului 2018, care a introdus învățători și profesori în utilizarea la clasă a unuia dintre cele mai iubite și folosite programe gratuite de învățare a programării, recomandat ca mijloc de învățare în noua programă pentru gimnaziu.

La nivel global, Scratch este utilizat pentru a învăța și exersa programarea de la grădiniță la liceu. Scratch îi ajută pe cei mici să gândească creativ și sistematic și să lucreze colaborativ – competențe esențiale în secolul 21. Vor învăța concepte de programare într-o manieră vizuală, prin crearea de animații și jocuri.

 

Urmăriți aici toate cele 3 webinarii din seria de webinarii Scratch Intensiv:

 

Parcurgeți aici prezentările Scratch Intensiv:

 

Temele și activitățile de exersare de mai jos pot fi propuse și elevilor dumneavoastră la clasă:

  • Temă webinar 1 Scratch Intensiv:

Temă obligatorie:
– Creați un nou joc labirint, acesta având o formă diferită de cea dreptunghiulară (cu celule triunghiulare sau octogonale)
– Alegeți un caracter
– Programați caracterul astfel încât să se deplaseze în toate direcțiile
– Programați caracterul astfel încât să nu poată trece de pereții labirintului
– Programați caracterul a.î. să își schimbe costumul dacă se lovește (totuși) de pereți
– Programați caracterul astfel încât să-și mărească și micșoreze la infinit mărimea când a ajuns la capătul labirintului
– Adăugați o descriere despre instrucțiunile de joc în Scratch

Activitate în plus/opțională:
– Folosiți și alte blocuri decât cele ilustrate în exemplu
– Adăugați o variabilă care numără de câte ori s-a lovit caracterul de perete (la final afișează un mesaj (comic!) pe baza acestuia)

  • Temă webinar 2 Scratch Intensiv:

Temă obligatorie: Creați un nou joc similar cu cel discutat în timpul webinarului 2
– Personajul principal are 3 vieți, de fiecare dată când îl atinge un inamic, își pierde una din ele
– Numărați câte ”focuri de armă” au fost necesare pentru a omorî inamicii
– Adăugați o descriere despre instrucțiunile de joc în Scratch

Activitate în plus/opțională:
– Pentru a mări dificultatea jocului, puteți crește viteza cu care se deplasează inamicii și chiar și poziția pe ecran în care apar (de exemplu: ar putea să apară de oriunde, adică ar fi mai mari șansele ca dinozaurul să aibă un timp mai mic de reacție și unul mai mare de a pierde jocul)

  • Temă webinar 3 Scratch Intensiv:

Temă obligatorie:
– Creați un nou joc în care un personaj are o listă de cumpărături cu cel puțin 5 obiecte
– Personajul se poate deplasa cu ajutorul unor taste
– De fiecare dată când găsește obiectul, îl așează într-un coș
– Un obiect poate fi adăugat o singură dată în coș
– Folosiți un nou decor pentru drumul spre casă al personajului principal
– Al treilea decor este bucătăria casei, unde tatăl caracterului nostru întreabă despre cumpărături și unde fiecare obiect va fi scos din listă și plasat pe masă

Activitate în plus/opțională:
– Creați un decor de început care să spună povestea și să explice ce taste sunt folosite – Afișați mereu în partea de sus care sunt tastele folosite în cadrul exercițiului

 

Exemplele noastre de rezolvare de teme și de proiecte:

Mai multe resurse:


Ce spun cursanții despre ce au învățat și ce au aplicat la clasă:

„Le-a plăcut să lucreze în echipă și să observe efectele modificărilor aduse în partea de cod. Li s-a părut amuzant să animeze personajele alese și să le creeze diferite costume.” – profesor învățământ liceal, clasele 9-10, județul Teleorman.

„Scratch este o aplicație foarte utilă pentru învățarea programării. Cel care lucrează cu Scratch poate să vadă (la propriu) efectul liniei de cod adăugate.” – profesor învățământ liceal, clasele 11-12, județul Cluj Napoca.

„Cel mai mult le-a plăcut generarea unui labirint CÂT MAI complex și descoperirea instrucțiunilor lipsă din blocul de instrucțiuni. Fiecare echipă, vorbea în șoaptă, să nu audă ceilalți, în cazul în care au descoperit instrucțiunea lipsă. :)” – profesor învățământ gimnazial, clasele 5-6, județul Satu Mare.

„În general, când unii elevi vin la început să se înscrie la cerc îmi cer să îi învăț să realizeze un joc. Până acum pentru a realiza unele joculețe simple foloseam powerpoint, dar aplicația Scratch oferă o paletă mult mai largă pentru a îi învăța pe elevi să realizeze un joc pe calculator.” – profesor învățământ primar, județul Vaslui

„Mi-a plăcut că proiectele au fost de nivel mediu spre greu, că am învățat foarte multe din ele. Liste și blocuri nu mai utilizasem până atunci, au fost foarte utile.” – profesor învățământ gimnazial, clasele 5-6, județul Bacău


Trainer: Oana Șipoș, Ambasador Code Week România
Oana este o ingineră ce programează în timpul zilei și voluntariază în timpul nopții. De 2 ori pe săptămână predă Scratch în cadrul Transylvania College din Cluj, unde se distrează cu copii de la 7 la 9 ani. Acesta este și motivul pentru care profesorii și învățătorii sunt noii ei eroi! Este pasionată de educație și tehnologie și atât activitățile ei profesionale cât și cele legate de timpul liber se învârt în jurul celor două. De 6 ani, este ambasador Code Week pentru România, o inițiativă a Comisiei Europene care promovează importanța programării și competențelor digitale.